Min träning

“Jag är så stel” Hur många gånger har man inte hört den kommentaren?

“Jag är så stel” Hur många gånger har man inte hört den kommentaren egentligen?

Jag tycker jag hör var och varannan person säga det och det är nog sant. Många av oss idag är antagligen ganska stela då vi sitter och rör oss dagligen i samma återupprepande positioner. Tyvärr blir du inte mer rörlig än vad du gör det till. Alltså, du blir bara såpass rörlig som de övningar/dagliga positioner du gör kräver.

Jag tycker rörlighet är en otroligt viktig del i vardagen och när du tränar på gym. I vardagen ser jag rörlighet som en viktig punkt då den minskar skaderisken. En del personer kan vara väldigt stressade och spända och vad händer om de personerna slinter på isen eller snubblar? Det kommer säkert ske en skada då de redan är så spända i kroppen. En till fördel med att vara rörlig i vardagen är om du ska fickparkera eller backa in din bil. Lite jobbigt om du inte kan vrida nacken för att titta bakåt, eller hur? Även felbelastningar i kroppen kan bero på att du är stel och inte har en bra rörlighet. Det är inte bara en minskad skaderisk som du kan få av rörlighetsträning utan även en betydligt bättre hållning. Vem vill inte ha det?

 

Varför är rörlighetsträning bra inom träning? 
När vi tränar påfrestar vi musklerna vilket bidrar till muskelstelhet. Därför är det alltid väldigt bra att jobba med rörligheten då och då. Om du struntar i din rörlighetsträning kommer det leda till en försämrad teknik i dina övningar då rörelseutslaget minskar. I och med det ökar skaderisken. Med en bättre rörlighet får du en bättre teknik och med en bättre teknik kan du också öka din styrka.

 

För mig är rörlighet en viktig del av min träning och jag skulle inte stå ut med att vara stel. Nästa vecka kommer jag ha en rörlighetsserie på min Instagram, CharlotteBeijer. Ta gärna del av den. Jag kommer även att publicera vissa av filmerna och bilderna här med såklart.

Snälla, glöm inte bort att göra din rörlighetsträning!

 


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar