Min träning

Booty/leg-week dag 1


Då välkomnar vi booty/leg – week. Fascinerande hur stort det blivit med att träna booty och det är ju kul då jag tycker att många sitter mer på den än att arbeta med den! Jag tycker att det är kul med leg days och jag vet att många av er tycker likadant. Kanske extra kul med innovativa övningar, men man behöver inte göra allt så avancerat jämt, glöm inte det.
Den här veckan kommer jag visa några av mina favoritövningar när det kommer till ben och rumpa. Övningar som är lätta att göra hemma, övningar som kan behöva göras i gymmet pga utrustning och explosiva benövningar. 

Veckans första ben/rump-övning är Goblet Squat. En slags knäböj där du använder dig av en kettlebell som du låter ligga mot bröstet under hela övningen. Börja med att ställa dig ganska brett isär mellan fötterna då det ska ta mer på rumpa. Fötterna pekar lite utåt för att just öppna upp i höften. När du utför övningen tänk på att behålla en rak rygg, spänn magen och ha vikten på hela foten hela tiden. Ett tips är att köra övningen utan skor för att känna vart du har vikten någonstans. När du gör en knäböj kan du tänka att du ska sätta dig ner på en stol, alltså rumpan går bakåt.

När det kommer till ben- och rumpövningar är de oftast komplexa vilket betyder att vi jobbar över flera leder och fler muskler involveras. Det ställer högre krav på oss som utför övningen. Därför är det så viktigt att du har rätt teknik innan du börjar lassa på vikt eller gör övningen i ett högre tempo. Deal?!


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar