Min träning

Dag 5, kom djupare ner i dina knäböj

Rörlighetsövning nr 5

Jag är snäll mot er. Idag bjuder jag nämligen på en viloposition. Viloposition och viloposition, i Asien kanske, men inte för oss i väst. Att sitta på huk verkar bara bli svårare och svårare ju äldre vi blir. Förmodligen kan det bero på att många av oss sitter ned väldigt ofta och i längre perioder. Vi lär oss att sitta still på en stol redan i första klass så att vår rörlighet blir försämrad i höftpartierna är inte så konstigt. Tänk, när vi var riktigt små var det här en naturlig position att sitta i, och som jag nämnde tidigare sitter människor i Asien så dagligen.

Varför ska vi sitta i hukposition egentligen? Det finns en hel del positiva effekter med att sitta i huk som att tarmfunktionen blir bättre. Dock ska jag skriva om rörlighet och håller mig till det 😉 När du sitter i en hukposition hjälper det dig att få en mer rörlighet i höften, knän och fotleder. Samtidigt stretchar du även vadmuskeln, höften och knäleden.

Om du vill få ut mer av denna rörlighetsövning kan du lägga på en stretch för bröstrygg. Om du ser på bilden ovan rotera jag upp min arm. Därefter går jag tillbaka med armen och upprepar rörelsen fem gånger på vardera sidan x minst tre set. Tänk på att trycka ut knäna under rörelsen så de inte faller in. Titta även på filmen nedan för att se exakt.

Till dig som vill komma djupare ner i dina squats passar denna övning dig perfekt, och egentligen till de som är stela över lag. Testa och se hur länge du kan sitta i hukposition!


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar