Personligt Recept & Mat

Recension om periodisk fasta

Under några veckors tid har jag nu testat på periodisk fasta. En diet där du fastar i 16 timmar och äter under 8 timmar. Många har frågat varför jag gör det. De som inte har frågat något är mina kollegor vilket är så skönt. Det är vanligt att alla går på någon diet för att få bättre träningsresultat etc på jobbet. Ingen bryr sig om du äter berg av mat, veganmat eller har en proteinshake i kylen till efter träningen. Oj, nu kom jag av mig helt, ledsen!

Varför jag testade på periodisk fasta berodde mest på att jag ville testa på någon slags diet, känna hur det känns och få en liten erfarenhet kring det. Sedan ville jag bara se hur det skulle kännas att ta bort något så viktigt i mitt liv som frukost. Då jag endast testat dieten en månad har jag nog inte så mycket att säga om den. Jag tycker nog att man bör testa en diet en längre tid för att verkligen känna efter.

Jag tycker ändå att det gick förvånansvärt lätt att inte äta frukost. Visst var det lite tråkigt kanske, men ingen biggie faktiskt. Intressant också att jag inte kände mig orkeslös eller så, nästan tvärtom. Jag höll klasser och tränade på fastande mage. Nemas problemas.
Det som var min utmaning var att jag inte kunde äta lunch när jag ville utan var tvungen att vänta tills klockan skulle slå ett då min första måltid fick intas. Det var också jobbigt att stressa med att hinna äta innan klockan nio. Jag slutar oftast åtta på jobbet så det var bara att kasta i sig mat innan det var försent. Tycker nästan denna diet blev stressig för mig, men det handlar också om att jag inte planerade med matlådor vilket man nog bör göra för att det ska funka.

Positivt:

  • Sparade in en del pengar då jag inte behövde köpa någon frukostmat
  • Kunde välja på att ha mer tid på morgonen eller sova lite längre
  • Hade bra med energi trots ingen frukost

 

Negativt:

  • Svårt att hinna äta under 8h, speciellt när jag har det jobb som jag har
  • Lätt att det inte blir någon mat mer än middag under helgerna. Därför valde jag att äta frukost på helgerna.
  • Hade inget direkt syfte med dieten och det var svårt att vara motiverad.

Det blev endast några punkter om positiva samt negativa effekter på dieten. Som jag sa tidigare, behöver man nog testa en diet en längre tid för att se hur träningsresultaten blir samt hur kroppen mår under en periodisk fasta. En månad är en för liten period.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker dieten är helt okej. Kan lätt hända att jag testar den igen, men då under en längre tid och med ett syfte med dieten. Att gå på en diet utan ett direkt syfte känns väldigt meningslöst och motivationen är inte hög alla gånger.

instagram_food


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar